2011.02.19 - MELODIFESTIVALEN: DELTÄVLING 3


Alla bilder är från svt.se

Ikväll är det så dags för deltävling nummer 3 i Linköping och jag har varit inne och tjuvlyssnat på alla bidragen och har absolut hittat mina favoriter. Man hör oftast på en gång om det är en låt som svensk folket kommer att gilla, om det är en låt som jag skulle gilla eller om det är en låt som inte har någon chans.

Jag gillar när det kommer nya artister med järva låtar och försöker men oftast har de ingen större chans att ta sig vidare om det inte är en jättehit (eller en snygg kille). Då går oftast final- och andra chansen-platserna till de stora, rutinerade artisterna som redan har en stor publik som röstar på dem...

 
Så är det även denna gång. Även om jag gillar Sara Varga (som är en jazzig, lugn svensk låt) så tror jag inte att hon kommer att gå vidare. Likså Simon Forsberg, tyvärr. Att det dessutom är Fredrik Kempe som har skrivit Simons låt gör att jag gillar den ännu mindre.



Om man däremot tittar på Eric Saade förra året så hade han allt trots att han var debutant. Han var snygg, dansade och sjöng sin poplåt skitbra. Att han dessutom hoppade in i en dusch på slutet gör ju bara saken ännu bättre. I år är han tillbaka med ännu mera dans och ännu mera attityd i låten vilket gör att han är i samma liga som Danny. Jag är helt övertygad om att Eric kommer att gå direkt till finalen ikväll och det kommer att bli en stenhård kamp mellan honom och Danny om alla flickors hjärtan (och pengar) i finalen.



Att Shirley Clamp är bra, vet vi. Även hon kom in som en debutant i melodifestivalen för ett antal år sedan och sopade banan med alla gamla rävar. Att hon nu dessutom kommer med två skönsjungande tjejer gör det hela ännu bättre. Jag gillar dem och jag hoppas (och tror) att de också kommer att gå vidare, antingen till finalen eller till andra chansen.

Hur blir det då med de andra? Jag har 4 låtar kvar och bara 3 till får gå vidare i tävlingen. Hmm det kommer att bli tufft. Jag tror iof inte att Sara Lumholdt går vidare av den anledningen att hennes låt inte passar henne i verserna. Den är för låg för henne där och det är synd för den är så mycket bättre i refrängen.



Då var vi nere i 3... Sebastians och Linda Sundblads låtar känns inte tillräckligt starka heller, man jag gillar nog Linda mer än Sebastian så jag hoppas på henne.
 


The Playtones har ett eget sound och jag vet att det finns många där ute som gillar det. Därför tror jag att vi hittar dem i andra chansen om 2 veckor...


Här har ni mina tips inför kvällen. Vi får väl se hur pass bra jag känner svenska folkets smak =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback