2011.02.16 - NAMNFORSKNING

Som jag berättade tidigare så var jag på föreläsning igår och det var för att jag börjar mina nya kurser den här veckan. Jag kommer bl a att läsa "Textanalys och textproduktion" och "Språkvård och språkpolitik" samt gå på föreläsningarna för grammatiken.

Men den absolut roligaste kursen kommer absolut att bli namnforskningen som jag var på igår. Vi kommer gå in på djupet varför orter heter som de heter, hur gamla namnen är och hur de är kopplade till varandra. Desstuom kommer vi att gå in på personnmanen också, vad de kommer ifrån, hur folk genom tiderna har tänkt när de har döpt sina barn osv.

Även om det kommer att bli mycket att göra så tror jag att jag kommer att älska denna kurs. Bara rummet som vi har våra föreläsningar i med väggarna fyllda med böcker och ett stort bibliotek utanför gör en så mycket mera motiverad =)

Puss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback