2011.02.05 - Smyglyssna på kvällens bidrag...



Hej hej!

Nu är det dags att smyglyssna på kvällens bidrag.... Kom ihåg att det är inspelningar från torsdagens repetitioner vilket gör att ljudet kanske inte är det bästa men man hör grundkoncepten i låten iaf.



Först ut är Dilba med låten Try agin:
 
Lyssna på låten här...

Detta var en överaskning, för mig är Dilba en artist med dramatiska ballader. Detta är istället en riktig poplåt men på Dilbas vis (tänk er I´m sorry i popversion). Att sedan få se hur hela numret kommer ihop med scenkläder, strålkastare och live-publik kommer att avgöra. Den kan absolut fungera, för mig gör den det, men det är frågan om hur resten av Sverige tar emot den. Hur det än går i Melodifestivalen 2011 så kommer detta att bli en stor radiohit!


Nästa bidrag är Swingfly med låten Me and my drum:
Lyssna på låten här...

Detta är en rytmisk, sång-rapp med ett Tebbybears stockholm-sound för mig. Jag gillar låten skarpt och jag hoppas att den tar sig ut i stugorna och väcker lite dansfeelings i de frusna svenskarna. Jag tror inte att en sådan här låt har tagit sig speciellt långt i Melodifestivalen tidigare men jag hoppas att vi nu har vant oss vid rapp och faktiskt kan inse att detta kan bli något mycket bra. Precis som låten innan så tror jag att den kommer att bli rikitgt stor på radion och även på dansgolven runt om i Sverige.


Som nummer 3 har vi Jenny Silver med låten Something in your eyes:
 
Lyssna på låten här...

Helt ärligt så kan jag tycka att det här är lite tråkigt. Missförstå mig rätt, låten är en äkta schlager-poplåt á la Thomas G:son med en kitchig refräng som lär sätta sig i allas huvuden efter första lyssningen. Samtidigt kan jag känna att det är lite tråkigt att Jenny gått från sin "moderna" låt från i fjol ner i schlagerträsket där alla poplåtar låter likadant. Vi har hört detta sound de senaste 15 åren iaf om inte ännu längre. Lite Charlotte Perelli blandat med Kicki, Bettan och Lotta. Det kommer säkert att gå hem hos TV-tittarna men för mig känns det inte rätt... Tyvärr!


Halva startfältet in kommer nu Jonas Matsson med On my own:
 
Lyssna på låten här...

Denna lite tuff-söta kille kommer säkert att få många flickors hjärtan att börja brinna lite, med sin lite råa och inte sockersöta stil. För hans skull så hoppas jag att nerverna håller ikväll för låten har ett rikitgt skönt sound och så länge hans röst håller så kan det gå bra. Om han går vidare till finalen? Jag tror inte det, tyvärr men han kommer säkert att få ett skönt genombrott tack vare detta. Jag tror att det är lite för enkelt för en finalplats.


Nästa startande blir Le Kid med låten Oh my God:
 
Lyssna på låten här...

Med en sådan här färgstark, tuff grupp med ett ljud som påminner om The Sounds kan det väl inte gå fel, eller? Som startfältets ända riktiga grupp så kan de ha en fördel mot alla soloartister. Jag skulle gärna lyssna på deras låtar på radio eller till och med på en hel skiva. Jag gillar deras stil men jag tror inte att det är tillräckligt starkt för att gå vidare. Om de får med sig många unga röster så kan en andra chans finnas. Jag ser fram emot att se dessa härliga människor fler gånger.


Som nummer sju har vi Rasmus Vibeg med låten Social Butterfly:
 
Lyssna på låter här...

Med sina folktons-rytmer för Rasmus iaf mig att komma igång. Lägg då till en skön refräng och ett sött leende och framgången är ett faktum. I alla fall för mig. Det som talar emot honom är att han är debutant, vilket nästan aldrig är bra och at de dessutom är tre solosjungande killar i startfältet, där en av de har en fruktansvärt stort försprång redan innan tävlingen. Antingen så ser svenska folket hans individualism och då kommer han att gå vidare i tävlingen, eller också försvinner han i mängden. Hur han tar över scenen ikväll kommer att bli avgörnade.


Som näst sista bidrag kommer här Pernilla Andersson med låten Desperados:
 
Lyssna på låten här...

Som den enda melodin på svenska och som dessutom har ett väldigt eget sing-and-songwriters-sound är detta den låten som står ut mest i startfältet. Om det går hem eller inte är svårt att säga. Soundet är något vi har hört mycket av på radion de senaste åren och är vi kanske lite mättade i den genren tro. Pernilla är ju väldigt proffsig så det kan gå vägen.


Sist men absolut inte minst har vi Danny med låten In the club:
 
Lyssna på låten här...

Sist ut kommer alltså den största förhandstippade favoriten i hela startfältet. Att han även har det sista startnumret gör att han har ännu stora försprång jämtemot sina medtävlare. Om jag ska vara helt ärlig hade jag inte förväntat mig detta. Medan jag förväntat mig en lite sockersöt poplåt á la EMD-style så möts jag istället av en upptempo låt utan dess like. Med ett snyggt sammansatt dansnummer till denna danslåt känns detta som det absolut mest genomarbetade nummer. Jag hade gärna sett att man fick höra lite mera av Dannys sköna stämma. Det kanske kommer i verserna som man under smyglyssningen inte fick höra. Att han är en storfavorit vet vi och även om han inte skulle sätte numret till 100 % så tror jag ändå att han är självskriven som finalist.


Så vad tror jag om kvällen? Det kommer absolut bli en stenhård match där endast 2 (eller 4, beroende på hur man ser det) kan segra. Vi ska alltså skicka 2 stycken direkt till final och 2 stycken till andra chansen.
Som jag skev innan så tror jag att det blir svårt att slå Danny. Med en så pass bra låt och med så många fans kommer han att gå direkt till finalen.
Med honom tror jag att Dilba eller Jenny Silver går till finalen. Kanske inte för att JAG tycker att de är de bästa bidragen utan snarare för att svenska folket nog tycker det. Jag väljer nog ändå Dilba.

Till andra chansen går då antingen Swingfly, Rasmus Viberg eller Pernilla Andersson.

SÅ BÄNKA ER I SOFFORNA IKVÄLL KL.20.00 FÖR DET KOMMER JAG ATT GÖRA!!!!

Bilder från svt.se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback