2010.10.22 - SNÖKAOS

Alltså har ni tittat ut?? Vi blev väckta imorse av ett sms där det stod "Gud jul". Först fattade vi ingenting sen tittade vi ut. Det var vitt överallt. Fan tänkte jag som skulle till Uppsala. Det är alltid kaos när första snön kommer. Hur kan folk bli förvånade?? Det kommer ALLTID snö när vi närmar oss kallare årstider...

Aja jag åkte iaf 07.15 istället för 8 (som också är ganska väl tilltaget) och första biten var inte så farlig. Det gick att köra 110 på motorvägen (inte hela tiden)... Ända tills man kom till Strängnäs kommun. Där hade de missat att det började bli vinter och det läg massor med snö på vägen. Dessutom var det stopp på avfarten mot Enköping/Uppsala så man fick fortsätta till nästa avfart ett par mil bort och därifrån åka tillbaka mot stan och sedan till rätt avfart. Det var inget roligt alls när det låg bilar i diket överallt, man hör på radion att det har skett massor med olyckor längs den vägen man ska åka och det är is överallt, dessutom väntas det snöstorm... När jag väl kom till rätt avfart hade det tagit mig en timme drygt istället för 25 minuter som det brukar göra. Då gav jag upp. Jag vill inte märka att jag inte kommer hem från Uppsala om jag väl har tagit mig dit och dessutom vet att det redan är fullt med köer hela vägen dit och hem... Så nej, jag åkte förbi avfarten och fortsatte hem istället.

Om ni tror att det var kul så tror ni fel. Som sagt, Strängnäs kommun hade glömt bort att man måste ploga på motorvägen så det var modd på hela vägen. Ta det och blanda det med lastbilar och parsonbilar i mängder. Jag hamnade bakom 2 lastbilar som körde ganska långsamt och eftersom de blåser upp mycket modd när då åker + att det var fullt med modd i andra filen så vågade jag inte köra om. Bakom mig kommer så en bil som tycker att vi kör för långsamt och ska promt köra om. Eftersom det var mycket modd så ville han inte köra ut helt i den andra filen utan la sig en halvmeter utanför mig. Detta gör att han blåser upp massor med modd på min framruta så jag förlorar all syn framåt. Innan jag fått igång vindrutetorkarna så var jag tvungen att tvärbromsa för att inte köra in i bilen som försöker köra om mig. HUR JÄVLA DUM FÅR MN BLI??? Det fanns en andledning till att vi andra inte kör fortare än vad vi gjorde och varför jag inte körde om lastbilarna. Lite framförhållning för man faktiskt ha när man kör på vintern... Fy fan vad läskigt det var. Den andra bilen vågade inte fortsätta köra om lastbilarna sen utan la sig framför mig istället tills vägbanan blev bättre. Undrar hur rädd han blev...Hehe tur för honom att jag inte kraschade för då hade han fått det på sitt samvete.


bildkälla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback