2010.12.03 - DAG 8 "Ett ögonblick..."

Ett ögonblick regeringen....

Något ni BÖR ta er en riktig ordentlig funderare över:

Jag väljer idag att använda min dag till något väldigt viktigt som jag senast idag fått erfara. Det är en otroligt viktig fråga som alla borde fundera på. Ska vi verkligen ha det så här???

Idag var det upp tidigt för att åka till skolan igen. En gruppövning och 2 timmar senare var jag så på väg hemåt. Jätteskönt tyckte jag ända tills jag svängde av mot Strängnäs i Enköping. Där hamnade jag bakom 2 LÅNGA lastbilar (den ena hade dubbla släp) som tog väldigt lång tid på sig att gasa upp tyckte jag ända tills jag insåg att de faktiskt tänkte hålla sina 50 km/h... Alltså när de kom över 50 så började de bromsa hur mycket som helst, släpen slirade i varje inbromsning.

Eftersom det snöade lite så låg det snö på vägen som yrde upp efter dem. Detta gjorde ju att ingen kunde köra om dem så det bildades kö kan jag lova. Vi var säkert en 20-30 bilar efter dem.

Alltså jag vet att det har varit grova debatter om detta under veckan och jag kan inte annat än hålla med. SÄTT LAG PÅ VINTERDÄCK FÖR YRKESTRAFFIKEN!!!!! Det är ju heelt sjukt att alla personbilar måste ha vinterdäck (vilket är en självklarhet vid detta väder) när alla bussar och lastbilar får åka på sommardäck hela vintern bara mönstret är djupare än 5 mm. Alltså hur kan detta få vara så?? Dessa människor ligger ute och trycker på vägarna hela dagarna, veckorna och åren. De är dessutom störst på vägarna, borde det inte vara hårdast lagar för dem?? Tom i Norge är det lag på vinterdäck på drivhjulen och styrdäcken, vilket är en okej kompromiss.

Dessutom skulle ni vilja ha på ert samvete att ni kört ihjäl en människa bara för att ni inte kunnat stanna för att däcken varit för hala?? Jag tror inte det, så varför ska yrkescafförerna behöva ha det?? När ett så stort och tugnt fordom fullkomligt BLÅSER av vägarna borde man förstå att något inte står rätt till.

Jag fattar att det kostar pengar med däck till alla lastbilar, men tänk på att då slipper bärgningsbilarna åka ut och dra upp alla lastbilar ur alla diken. Det skulle de tjäna pengar på att slippa laga bilarna hela tiden och desstom skulle de slippa alla uppehåll som blir när de åker av vägen....

VINTERDÄCK PÅ ALLA RULLANDE FORDON!!!!!!!!!!!!!!!
Så kanske vi slipper se sånt här i framtiden:
   
Bildkälla 1                            Bildkälla 2                          Bildkälla 3


Kommentarer
Postat av: Elin

Jag kommer ihåg att skolbussarna ute hos oss på landet inte hade vinterdäck. Kan tycka att det inte är helt okatt köra en hel buss med barn utan vinterdäck. Det var ju inte sällan som de körde fast eller helt enkelt av vägen, eller vägrade köra hela vägen hem... Skulle inte vilja att mina barn åkte så!

Kram på dig och håller fullständigt med i vad du säger!

2010-12-03 @ 21:33:30
URL: http://pitbullpaddansmamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback