2010.12.01 - DAG 6 "MIN DAG"

Haha vad kul för er det ska bli att få läsa om min dag. Det kanske inte låter så roligt men var glada att det är just denna dag jag ska berätta om. Vissa dagar är kanske inte så där jätteroliga att höra om men denna dag är en av de bättre... Håll ut om ni tycker att det är tråkigt i början, jag ska berätta om vårt projekt och DET är roligt =)

08.00 - Vaknade
(Eller egentligen väcktes jag av att sambon ringde, jag hade nämligen råkat somna om hehe)

08.15-09.30 - Gjorde mig iordning

09.30-10.00 - Gick till skolan

10.00-12.00 - Föreläsning i "Tvåspråkighet, språkkonventioner och kommunikationsetnografi"

12.00-14.00 - Lunch och arbete med projektet (Berättar mer om det längre ner i inlägget)

14.00-16.00 - föreläsning i "Attityder till språk och språkande"

16.15-16.45 - Gick hem

16.45-         - Plugg, middag och tv-tittande

Projektet:
Vi ska alltså göra ett miniprojekt i språksociologi/ Sociolingvistik. Eftersom utländska besökare tycker att vi i Sverige tackar oerhört mycket. Det mest konstiga är att vi tackar för att få köpa någonting osv. Eftersom vi hört att det var många grupper som valt just detta ämne och vi inte riktigt gillade eller hade tid till de andra ämnena så modifierade vi tackandet lite och valde att titta på hur folk "Varsågodar" (japp, vi har gjort ett verb av det hehe). Alltså om någon håller upp en dörr till mig så tackar ju jag, men hur svarar den personen. Säger den varsågod, någon synonym eller inget alls. Det ville vi titta på.

Så hela gruppen spred ut sig runt om på universitetet och försökte få folk att göra saker som vi sen kunde tacka för. Inte det enklaste kan jag lova =) Man kände sig inte ett dugg töntig som gick efter en person LÄNGE i korridorerna (utan dess vetskap) bara för att personen ska kunna hålla upp en dörr åt mig... eller gå fram till typ 5 olika grupper av människor vad klockan är eller hur man hittar någonstans. Tänk er då att 5 olika personer går runt och frågar och utför samma saker samtidigt, oftast till samma människor eftersom de råkat sitta där vi gått förbi =) De kan ha funderat på vart de lyckats hamna just idag...

Dessutom sprang vi runt med våra block som vi anntecknade på efter varje gång någon hade gjort något för oss, vi lär ha sett rätt roliga ut. Och vi hade roligt kan jag lova...




Ja, så kan en helt vanlig dag i en students liv se ut, kul för en del och mindre kul för andra. Jag trivs som fisken i vattnet även om det inte alltid verkar så. Ibland tryter motivationen och känslorna svallar men jag skulle inte vilja sluta plugga iaf. Jag trivs i staden, jag trivs med föreläsningarna/ kurserna och jag trivs toppen med alla kompisar =) Det är härligt att hitta så sköna människor som man kan ha så himla roligt med. Det gör vardagen så mycket lättare =)

Puss


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback